Surdeigsbrød I welcome you

… og endelig har jeg funnet oppskriften som gjør brødet perfekt for oss. Jeg har prøvd og feilet mang en gang med dette surdeigsbrødet. Ikke fordi det ikke smaker bra, men fordi jeg ikke har klart å finne riktig steketid og temperatur sånn at brødet blir tørt nok.

Surdeigbrødene jeg har laget har hatt en tendens til å bli litt for bløte i midten til at jeg har kunnet gi det til lille M, men NÅ har jeg klart å finne en oppskrift som ble perfekt, syns jeg da. Det er Bare Bra Barnemat sin oppskrift, så her kommer den slik jeg har gjort det:

IMG_9641

Du trenger dette til 1 brød:

1- 2 ss surdeig

4 dl vann

350 g øko fint speltmel

150 g øko sammalt mel

Rør surdeigsstarteren ut i vannet. Bland deretter inn mel og rør godt. La stå på benken til dagen etter under et pledd/beeswrap.

Dagen etter:

Hell røra i en smurt/kledd brødform og sett nederst i ovnen på en rist i 1- 3 t. Når brødet er klart for å stekes lar du brødet fortsatt stå i ovnen mens du setter den på 200 grader. Der skal den stå i 60 min (i min ovn iallefall).

Når brødet er ferdig stekt tar du det ut av ovnen, ut av brødformen og lar det avkjøle seg helt før du skjærer deilige brødskiver. Jeg fryser ned 2-4 skiver og tar de opp etterhvert som de trengs.

LYKKE

IMG_9997
Legger ved et lite Heia Norge (selv om jeg er halvt koreansk) i år som OL har vært et tema.

Følg meg gjerne på snap: positivtfordeg /instagram: positivtfordeg_com

 

Kommenter gjerne om du har noe på hjertet <3

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..